+420 734 783 512
aneta@upravacv.cz

Chci změnit obor: Co Báře pomohlo přejít z financí do marketingu?

Hodně lidí se k marketingu dostane, protože je zláká svou kreativní stránkou. Když se do něj však ponoří, jsou vzápětí překvapeni, kolik práce s čísly vyžaduje. Že na nich vyloženě stojí a zároveň s nimi padá. Bára mě oslovila, protože se chtěla k marketingu dostat z druhé strany – té numerické. Potřebovala poradit, jak na to, aby její profil člověka z financí měl šanci dostat se dále než jen na na počítačovou obrazovku personalisty. Na pohovor. Tam už bude moci ukázat, co všechno se naučila a udělala pro to, aby se dostala z financí do svého vysněného marketingu. Jak jsme zefektivnily Báry životopis, abychom co nejvíce zvýšily její šance na změnu oboru? Abychom ji dostaly přes první rozřazovací síto ve výběrkách?

Příběh Báry začíná jejím vysokoškolským studiem financí, účetnictví a managementu. Praxi získala už při škole na různých účetních pozicích. Později zjistila, že finance pro ní nejsou to pravé ořechové, ačkoliv práci s čísly miluje. Při účasti v programu Erasmus se v Německu a Belgii setkala s Marketingem. Ten ji zlákal natolik, že se rozhodla v něm pokračovat dál a změnit své profesní směřování. Marketing jí umožní propojit její vášeň v čísla a hledání souvislostí v nich, její oblibu řádu a jasně daných postupů. Fakt.

Jak uchopit životopis člověka z financí, který se chce dostat do marketingu?

V této fázi přicházím já. Bára se chvíli rozmýšlela, než se rozhodla mě oslovit s poptávkou konzultace životopisu. Potom do toho šla a dle jejích slov rozhodně nelitovala.

Chtěla jsem změnit obor a přejít z financí do marketingu, se kterým jsem měla okrajové zkušenosti. A právě proto mi Aneta pomohla vytvořit životopis tak, aby zvýrazňoval důležitá klíčová slova a byl vizuálně jasný a přehledný. Po zaslání životopisu na vybranou pozici, jsem vždy byla zařazena do dalšího kola výběrového řízení a v brzké době poté se mi podařilo na marketingovou pozici opravdu nastoupit.

Bára

Odstranily jsme vizuální odpad, protože bral pozornost detailům, které jsme potřebovaly zvýraznit:

  • z osobních informací zůstalo pouze jméno, email a telefon (vše, co je k výběrovému řízení potřeba),
  • většina finanční hantýrky pryč,
  • nerelevantní praxe – výrazně zkrátit,
  • dobrovolnická činnost mimo obor – ponechat, ale zkrátit,
  • přidaly jsme odkaz na LinkedIn profil, kde jsou k nalezení všechny detaily, které by mohly někoho zajímat.

Zvýraznily jsme prvky související s marketingem:

  • z pracovní praxe jsme vytáhly zvýrazněním používané nástroje a pracovní postupy společné pro finance i marketing,
  • studium jsme zpřehlednily změnou uspořádání CV a více než oboru studia (finance) jsme se věnovaly právě předmětům týkajících se marketingu s detailnějším rozpisem jejich náplně,
  • aktivitu věnovanou online studiu marketingových nástrojů jsme shrnuly a zvýraznily. (Bára se rozhodně neflákala při cestě za svou vysněnou prací.)

Převedly jsme výrazy použité v životopise do lidské řeči:

  • Angličtina není B2, ale aktivní znalost slovem i písmem, protože ji Bára na posledních dvou pozicích denně používala (i to jsme zmínily),
  • popisy finančních pozic jsme dostaly do jazyku srozumitelného pro markeťáky.

Pohrály jsme si hodně s formátováním a trochu s grafickým zpracováním životopisu:

  • zmenšily jsme písmo, někde přidaly a někde ubraly výšku řádkování,
  • zvýraznily jsme klíčová slova, názvy pozic a trochu upozadily názvy společností,
  • marketingovým nástrojům, které Bára ovládá alespoň na základní úrovni, jsme věnovali jeden zvláštní odstavec,
  • neshodly jsme se na po/vynechání fotografie (Bára si ji přála zachovat), tak jsme foto zmenšily a více zasadily do celkového rozvržení, aby nevyčnívalo.

Povedlo se nám stáhnout CV ze 4 stránek na jednu přehlednou

  • To slovo přehlednou je opravdu důležité,
  • co se nám do životopisu nevešlo anebo nehodilo, jsme přestěhovaly do online světa na LinkedIn profil,
  • z životopisu je na první pohled patrné, „o co Báře jde“, aniž byste museli pročítat každý detail.

Čím hledání práce (v jiném oboru) podpořit?

Zaktualizovaly jsme LinkedIn a jobs.cz (no, jo) profil:

  • profil na jobs.cz si Bára aktualizovala sama podle nového CV,
  • zaměřily jsme se na doplnění – formulaci klíčových slov, která mohou náboráři při hledání vhodných kandidátů do vyhledávače zadat,
  • doplnily jsme vše, co je v životopise, plus detaily, které se nám tam nevešly,
  • zvýraznily jsme v úvodu kontaktní informace a shrnutí o tom, co Bára může firmám nabídnout a co u nich na oplátku hledá,
  • verzi profilu v angličtině už jsme nestihly, protože si Bára mezitím našla práci. V marketingu.

Vytvořily jsme „prodejní“ příspěvek na Facebook:

  • s Bárou jsme daly dohromady příspěvek pro umístění do skupiny #HolkyzMarketingu, která má při hledání práce v tomto oboru veliký potenciál,
  • znění příspěvku jsme přizpůsobily tónu komunikace ve skupině,
  • vypíchly jsme, co Bára umí, s čím se setkala a co může nabídnout,
  • jasně, že jsme popsaly i to, co by jí zajímalo,
  • přidaly jsme odkaz na LinkedIn profil s potřebnými detaily
  • a nezapomněly jsme ani na důležitý podpis a kontakt informace.

Vzdělávání se ve vysněném oboru

V neposlední řadě (spíše v té první) je potřeba vynaložit vlastní úsilí a vzdělávat se ve vysněném oboru, jak jen to jde. Online vzdělávání je ideální pokud jsou vaše časové anebo místní možnosti omezené. Kde například hledala vzdělávání Bára?

Vzdělávání by vydalo na celý samostatný článek. Nebo spíš blog, tak proto jen takto stručně a velice konkrétně k našemu případu.

Networking – kontakty, kontakty, kontakty

Většina z nás už ví, jakou mají kontakty cenu. Zvláště, co se hledání práce týče. Sociální sítě nám dávají spousty možností v tomto ohledu, jak navázat kontakt i s lidmi, které vlastně vůbec neznáme:

  • sledujte tzv. influencery oboru, firmy, jednotlivce na LinkedIn,
  • připojte se do tematicky zaměřených Facebook skupin (v našem případě #HolkyzMarketingu, kde na mě Bára narazila),
  • okolí, známí, přátelé,…

Vysledek?

Bára získala práci na pozici PPC/SEO Specialista Junior v menší marketingové agentuře.

Tenhle postup není pro každého…

Hledání nového profesního uplatnění je velice individuální záležitostí. Bára práci v jiném oboru našla poměrně rychle. Ne však pouze díky naší spolupráci na úpravě jejího CV a LinkedIn profilu, ale i souhrou mnoha dalších faktorů, které výběr nového kolegy do firmy ovlivňují. A hlavně i díky tomu, že dřela na to, aby mohla obor změnit. Šla si za svým a dosáhla toho.

Kontaktujte mě, pokud přemýšlíte nad svými pracovními profily a tím, jak k hledání práce přistoupit. Pomůžu vám procesem projít co nejefektivněji a bez stresu. Ať už chcete jen upravit CV, pomoci s LinkedIn profilem či motivačním dopisem anebo jen potřebujete konzultace. Případně mrkněte, komu jsem už pomohla.

PS: Pokud máte k článku jakékoliv připomínky a chtěli byste něco osvětlit, doplnit, upravit a tak… dejte mi vědět na aneta@upravacv.cz a já článek ráda aktualizuji. Díky!

 

2 Odpovědi

  1. Michaela napsal:

    Aneto, mockrát vám děkuji za článek, cenné rady a hlavně inspiraci. Kdyby to šlo, „olajkovala“ bych všechny vaše články. Líbí se mi, jakým stylem svou práci děláte a že sdílíte své vědomosti a zkušenosti s ostatními. Díky!

    • admin napsal:

      Dobrý den, Míšo,
      moc díky za velice příjemný komentář. Mám radost, když jsou články užitečné – proto je také píši. Pomohou-li alespoň jednomu člověku – stojí za to:-).
      Ať se Vám daří,
      Aneta

Napsat komentář: Michaela Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..